تورم چشمگیر مسکن

بنابر گزارش مسکن بانک مرکزی که در آذرماه منتشر شد، قیمت یک متر مربع مسکن با رکوردی تازه به ۴۸.۰۷۳ میلیون تومان رسیده که پس از جهش قیمتی ماه قبل، در آذرماه نیز رشد ماهانه ۲.۹درصدی را ثبت کرده ‌‌است. این در حالی است که تورم قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز، تورم چشمگیر ۴۷.۵درصدی را نشان می‌دهد که از خرداد پارسال تاکنون بی‌سابقه است.
تورم چشمگیر مسکن

به گزارش کیان آنلاین و به نقل از همفکران، گزارش های موجود نشان می دهند که تورم چشمگیر مسکن ادامه دارد. لذا بیشترین قیمت متوسط یک متر مربع واحد مسکونی در تهران برابر با ۹۴.۴ میلیون تومان متعلق به منطقه ۱ و کمترین آن ۲۴.۵ میلیون تومان بوده که به منطقه ۱۸ تعلق داشته ‌است.

در این ماه، بیشترین افزایش قیمت ماهانه بین مناطق شهر تهران مربوط به منطقه ۱۱ با رشد ۹درصد و کمترین رشد مربوط به منطقه ۱۹ است که در کنار مناطق ۴، ۱۲، ۱۶ و ۲۲ با افت قیمتی نسبت به ماه قبل همراه بوده‌اند.

منطقه ۱۹ در این ماه، افت قابل توجه ۱۳درصدی قیمت ماهانه را ثبت کرده ‌است. این تفاوت بین مناطق در این ماه بیشتر به دلیل جهش قیمتی رخ داده در ماه قبل بوده و باعث آن شده برخی مناطق در این ماه با اصلاحاتی در قیمت‌ها همراه باشند.

تعداد آپارتمان‌های معامله شده ماهانه شهر تهران در آذرماه با ثبت ۱۰۱۸۴ معامله به بالاترین میزان در طول ۵ ماهه اخیر رسیده ‌است. آمار تعداد معاملات شهر تهران در آذرماه نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب رشد ۲۷.۲ و ۴.۲درصدی داشته ‌است.

لازم به ذکر است که واحد‌های با عمر کمتر از ۵ سال با حدود ۲۹درصد، بیشترین سهم را در معاملات آذرماه داشته‌اند. البته مانند ماه‌های پیشین، سهم آن از کل معاملات در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است؛ به بیان جزئی‌تر؛ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، سهم تعداد معاملات آپارتمان‌های زیر ۵ سال، ۳.۲درصد کاهش را تجربه کرده ‌است.

از سوی دیگر تمایل برای خرید واحد‌های با عمر بالای ۲۰ سال، مطابق آمار‌های موجود در حال افزایش است؛ سهم معاملات واحد‌های با عمر بیش از ۲۰ سال در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷درصد افزایش داشته ‌است. سهم این بخش از کل معاملات در آذرماه به ۲۰.۲درصد رسیده ‌است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که ترجیحات متقاضیان مسکن درحال تغییر بوده و توان متقاضیان برای خرید واحد‌های نوساز‌تر در حال کاهش است.

در بین مناطق تهران، منطقه ۵ بیشترین تعداد معاملات ماهانه را با ۱۵۳۲ معامله و منطقه ۱۹ کمترین میزان معاملات را با تنها ۶۰ معامله به خود اختصاص داده ‌است.

معاملات تجمعی مسکن
معاملات تجمعی مسکن

مقدار تورم قیمت اجاره شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل، در آذر ماه برابر با ۴۱.۳درصد و تورم ماهانه اجاره در این ماه نیز ۲.۵درصد بوده ‌است. با توجه به موارد بیان‌شده، نسبت p/r که نسبت شاخص قیمت مسکن به اجاره را برآورد می‌کند، برای دومین ماه متوالی با رشد همراه بوده و به عدد 37.4رسیده ‌است.

این نسبت به صورت میانگین از سال ۹۶ تاکنون، ۲۰.۴ بوده که نشان‌دهنده سرعت بیشتر رشد قیمت مسکن نسبت به رشد قیمت اجاره در سه ماه اخیر است.

نسبت پی به آر مسکن
نسبت پی به آر مسکن

قیمت دلاری مسکن در این ماه با توجه به نوسان شدید دلار در آذرماه با کاهش همراه بوده و به ۱۲۹۳ دلار رسیده است؛ این مقدار نسبت به ماه قبل ۴درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸درصد افزایش داشته ‌است. میانگین قیمت دلاری مسکن در تهران از سال ۹۰ تاکنون ۱۱۸۱ دلار است.

قیمت دلاری مسکن
قیمت دلاری مسکن

نکته بارز در این گزارش؛ رشد حجم معاملات رقم خورده در آذرماه است. به نحوی که نسبت به ماه قبل، معاملات مسکن در تهران ۲۷.۲درصد رشد داشته و به ۱۰۱۸۴ رسیده است.

همچنین با توجه به جهش‌های قیمتی مسکن در ماه گذشته، انتظار توقف رشد قیمتی مسکن در این ماه وجود داشت، اما این پیش‌بینی محقق نشد. به ‌نظر می‌رسد نوسانات شدید ارزی باعث متقاعد‌سازی بخش زیادی از معامله‌گران بازار و تحرک بیشتر در بازار مسکن شده ‌است.

معاملات مسکن در تهران
معاملات مسکن در تهران

در شرایط فعلی، مسکن به ‌عنوان دارایی کم ریسک، یکی از بازار‌هایی است که می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

بنابراین برای ماه‌های آتی پیش‌رو و در صورت ادامه وضعیت فعلی حاکم بر کشور می‌توان انتظار داشت که روند افزایش قیمت در بازار مسکن حفظ شود و همچنین با توجه به شرایط تورمی حاکم بر کشور، این بازار برای بخشی از سرمایه‌گذاران جذاب باقی بماند.

اما در صورت افزایش نرخ سود بانکی ممکن است بخشی از سرمایه‌گذاری در بازار ملک به سمت بازار پول هدایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *