دردسر تصحیح اوراق و تاخیر در اعلام نتایج امتحانات نهایی

دلایل زیادی برای تاخیر و آشفتگی در اعلام نتایج امتحانات نهایی اعلام می شود اما مهمترین آن‌ها تغییر نحوه تصحیح اوراق است.
تقویم جدید امتحانات نهایی

کیان آنلاین: در حالیکه رضا مراد صحرایی وزیر جدید آموزش و پرورش در سفر حج به سر می‌برد، خبر‌های زیادی از وضعیت نابسامان تصحیح امتحانات نهایی  منتشر می‌شود. پیگری اخبار آموزش و پروش نشان دهنده جو ملتهب، نارضایتی، ناکارآمدی و … در این وزارتحانه است.

آخرین مسئله‌ای که این روز‌ها آموزش و پرورش درگیر آن است، اعلام نتایج امتحانات نهایی است. به گفته ناظران در اعلام نتایج امتحانات نهایی وقفه کم سابقه‌ای ایجاد شده است. در حالیکه اصولا چند روز پس از برگزاری آخرین امتحان نمرات دانش آموزان اعلام می‌شد حالا مدتی است که از این موعد گذشته و خبری از اعلام نتایج نیست.

البته اخیرا رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرده که ۷۵ درصد از اوراق امتحانات نهایی تصحیح شده‌اند و تا دهم تیر ماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد. اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا بازهم در اعلام نتایج تاخیر ایجاد شود. ظاهرا تصحیح اوراق امتحانی در برخی استان‌ها به کندی انجام می‌شود و پیشرفت مناسبی نداشته است.

دلایل تاخیر و کندی تصحیح اوراق نهایی

دلایل زیادی برای این تاخیر و آشفتگی عنوان می‌شود. اما مهمترین آن‌ها تغییر نحوه تصحیح اوراق است. امسال ارزیابی اوراق امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی است. یعنی ابتدا برگه‌ها اسکن می‌شوند و سپس به صورت الکترونیکی ارزیابی توسط دو مصحیح آغاز می‌شود با این تفاوت که مصحح دوم نمره مصحح اول را نمی‌بیند اگر اختلاف نمرات دو مصحح کمتر از یک نمره باشد، سامانه میانگین را محاسبه خواهد کرد. در صورتی که اختلاف بیش از یک نمره باشد، برگه دانش آموز برای مصحح سوم ارسال خواهد شد که نمره او ملاک خواهد بود.

این روش حواشی زیادی را ایجاد کرده است. در گام اول در بسیاری از موارد برگه‌های اسکن شده کیفیت لازم را ندارند. مسئله دوم عدم تسلط مصححین به این روش است. مسئله سوم نارضایتی بسیاری از معلمان از وضعیت صنفی است که باعث شده است حاضر به همکاری برای تصحیح اوراق نشوند.

براساس آخرین اطلاع هنوز دستمزد تصحیح اوراق امتحانات نهایی سال گذشته پرداخت نشده که این مسئله موجب نارضایتی و دلسردی معلمان شده است. از سوی دیگر معلمان می‌گویند دستمزدی که برای تصحیح اوراق پرداخت می‌شود بسیار اندک است و به زحمت‌اش نمی‌ارزد.

از طرف دیگر فضای نارضایتی کلی و التهاب‌های صنفی در جامعه فرهنگیان ناامیدی و دلسردی زیادی ایجاد کرده و بسیاری از معلمان تن به همکاری نمی‌دهند.

حالا آموزش و پرورش چه کار می‌کند و راهکارش چیست؟ هیچ، شنیده می‌شود که مدیران با معلمان تماس می‌گیرند و از آن‌ها برای یاری رساندن در تصحیح اوراق خواهش و تمنا می‌کنند. در مواردی هم دست به دامن فشار و تهدید شده‌اند.

در این فضا شایعاتی به گوش می‌رسد و این احتمال و نگرانی را تقویت می‌کند که تصحیح اوراق با دقت کافی انجام نشود. این مسئله فشار و استرس دو چندانی به دانش آموزان وارد می‌کند.

با این حال ظاهرا مدیران آموزش و پرورش نگرانی چندانی ندارند. فرخ طبری رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می‌گوید: «پیش بینی ما این است که ۱۰ تیرماه تمامی مدارس کشور بتوانند اعلام نتیجه اولیه امتحانات نهایی را انجام دهند.»

اگر روند اعلام نتایج امتحانات نهایی آنگونه که مدیران وزارت خانه می‌گویند پیش نرود ممکن است این موضوع به یک چالش جدید در آموزش و پرورش تبدیل شود. نباید این نکته را فراموش کرد که نمرات امتحان نهایی در کنکور و آینده دانش آموزان بسیار اثر گذار است و هر گونه اشتباهی در این زمینه قابل پذیرش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *