به گزارش کیان آنلاین ، در این گزارش تاکید شده که هشت مسیر ترازیتی عمده در منطقه پیرامومنی ایران وجود دارد که البته درجه اهمیت و میزان پیشرفت متفاوتی با یکدیگر دارند. در یک دسته بندی اولیه می توان این مسیرها را به دو دسته کلی شمالی جنوبی و شرقی غربی تقسیم کرد.
بر این اساس پروژه های ترانزیتی بندر چابهار به افغانستان، گذرگاه اقتصادی چین پاکستان، کریدور بین المللی شمال جنوب و گذرگاه فرا افغان در زمره مسیرهای شمالی جنوبی قرار می گیرد و پروژه کمربند و راه، گذرگاه اسلام آباد تهران استانبول، کریدور ترانس خزر و گذرگاه اقتصادی خلیج فارس مدینه در مسیرهای شرقی غربی دسته بندی می شود.
این گزارش تاکید دارد که مسیرهای ذکر شده را می توان از منظری دیگر نیز دسته بندی کرد و آن هم عبور کردن یا عبور نکردن آنها از خاک ایران است.
بر اساس این گزارش، پروژه های بندر چابهار، کمربند و راه، کریدور شمال جنوب و کریدور اسلام آباد تهران استانبول مسیرهایی هستند که از خاک ایران عبور می کنند و در مقابل کریدورهای چین پاکستان، فرا افغان، خلیج فارس مدیترانه و ترانس خزر پروژه هایی هستند که از خاک ایران عبور نمی کنند.
اهمیت دسته دوم در این است که طراحی عمده این مسیرها، شاید به استنثنا کمربند و راه به گونه ای است که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در رقابت با کریدورهایی تعریف شده اند که از ایران عبور نمی کنند و از این نظر منافع ایران را به چالش می کشند.
برای دریافت متن کامل این گزارش روی عبارت اینجا کلیک کنید.